Het inhuren van buitenlandse werknemers in de praktijk
In de 13,5 jaar dat ik buitenlandse werknemers plaats, heb ik al veel meegemaakt: van werkgevers die er open voor staan, tot werkgevers met grote weerstand voor het idee. In dit blog geef ik een kijkje in de keuken van Hagrip.
Werkgevers die open staan voor buitenlandse werknemers
Deze groep ondernemers zien de mogelijkheden. Ze weten dat Nederlandse werknemers niet voorhanden zijn en beseffen dat het werk wel uitgevoerd moeten worden. Ze vinden het prettig dat ik gericht op zoek ga naar een werknemer die voldoet aan hun wensen. Met veel opdrachtgevers werk ik al jaren samen. Dat zegt toch wel iets.
Gesprekken
Natuurlijk hebben deze opdrachtgevers in het begin ook hun vragen. Daarom zijn gesprekken zo belangrijk. Gesprekken met mij en gesprekken met de werknemers. Zolang er onduidelijkheden bestaan, begint de buitenlandse werknemer met een valse start. Dat is zonde!
Alvorens ik een kandidaat voorstel, vraag ik heel goed uit wat de wensen en eisen zijn. De kandidaat moet zowel in de functie als bij het bedrijf passen.
Werkgevers die sceptisch zijn over het inhuren van Europese arbeidskrachten
Bij sommige ondernemers bemerk ik flinke weerstand voor het aannemen van buitenlandse werknemers. Onbekend maakt onbemind. Ze hebben hun mening doorgaans gebaseerd op verhalen. Buitenlandse werknemers hebben een slechte reputatie. Je moet echter niet iedereen over één kam strijken. Er zijn heel veel goede werknemers uit het buitenland. Mensen die graag in Nederland werken en zich voor de volle 100% inzetten. Het zijn prettige en waardevolle werknemers. Mijn contacten in diverse Europese landen weten inmiddels wat mijn eisen zijn.
Te lang twijfelen
Het komt voor dat als ik een passende arbeidskracht voor een opdrachtgever gevonden heb, dat ze dan intern eerst nog even extra moeten overleggen. Na enkele weken bellen ze mij dan op met de mededeling dat ze het willen proberen met desbetreffende kandidaat. Ze gaan ervan uit dat zo’n geschikte arbeidskracht op hun antwoord heeft zitten wachten. Nou, niet dus! Ik heb zo’n kandidaat dan al lang ergens anders geplaatst. Als ik vervolgens met een nieuwe kandidaat kom, gaan ze weer twijfelen en overleggen…. Zo blijven we soms in een kringetje ronddraaien totdat ze wel direct beslissen of afhaken.
Ja maar….
Sceptische opdrachtgevers komen vaak met dezelfde bezwaren: ja maar we kunnen ze toch niet verstaan? Waarna ik uitleg dat de kandidaten Duits of Engels https://tinyurl.com/yct3I5ch spreken. Ja maar ik kan ze toch niet naar onze klanten sturen, we zitten veel in de particuliere markt? Waarom niet? Stel dat je een schildersbedrijf hebt. Dan stuur je toch een Nederlandse werknemer mee? Zolang de buitenlandse arbeidskracht zijn werk goed uitvoert, er verzorgd uitziet en beleefd is, werkt het volgens mij prima. Ja maar mijn opdrachtgevers willen het niet. Dan vraag ik of ze dat aan die opdrachtgevers gevraagd hebben. Meestal is dat niet zo en is het dus een bezwaar van deze werkgever en niet van zijn klant. Ja maar zo’n buitenlandse werknemer past toch niet in de groep? Laat mij maar weten waar deze werknemer aan moet voldoen, dan zoek ik daar iemand bij die daar zo goed mogelijk aan voldoet. Het in de groep laten passen heeft echter vooral te maken met de instelling van de werkgever en van de werknemers. Door erover te praten kun je de buitenlandse werknemer al een eerlijke start geven. Uiteraard begeleid ik daar graag bij.
Vast dienstverband
40 Procent van de door Hagrip geplaatste buitenlandse werknemers zijn in vaste dienst. Dat zegt wat over mijn opdrachtgevers, dat zegt wat over mij, dat zegt wat over de werving en selectie en dat zegt wat over de werknemers. We betalen ze goed, we betalen ze op tijd en we gaan met goede opdrachtgevers in zee.
Op de trein
Ik zorg goed voor de arbeiders die ik uit het buitenland haal. Aan de andere kant tolereer ik geen ontoelaatbaar gedrag. Ik zet de werknemer dan zonder pardon op de trein en zorg zo snel mogelijk voor vervanging. In de afgelopen 12,5 jaar is dit één keer voorgekomen.
Als er problemen zijn met een buitenlandse werknemer, en dat kan ook na jarenlang probleemloos dienstverband, dan ga ik in gesprek. Zowel met die werknemer als met de opdrachtgever. We proberen de problemen op te lossen, zodat het dienstverband voortgezet kan worden.
Kortom:
Het aannemen van een buitenlandse werknemer vergt in het begin wat meer aanpassingsvermogen dan het aannemen van een Nederlandse werknemer. Ervaring leert dat op den duur deze werknemers prima functioneren binnen de ondernemingen. Ze worden een gelijkwaardig onderdeel van het team.
Overweeg je om werknemers van buiten onze landsgrenzen in te zetten binnen je onderneming? Maak dan een afspraak met mij.